vrijdag 10 oktober 2008

sp.a blij met CBS-beslissing om deel te nemen aan het time-out project “De Kaai”.

Vorig jaar pleitte sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte voor de deelname aan Time-out projecten. In zitting van 22 september 2008 besliste het college van burgemeester en schepenen om effectief deel te nemen aan een time-out project van zorgleerlingen.

“Bij sommige leerlingen lijken alle inspanningen van school, leraren en het CLB, om iets aan hun gedrag te veranderen, niets uit te halen. Soms escaleert de situatie waardoor er een breuk tussen de school en de leerling kan optreden” zegt Van de Putte. “Bij een time-out project wordt de leerling tijdelijk uit school genomen om zowel de school als de leerling een adempauze te gunnen. Ondertussen werkt een welzijnsorganisatie met beide partijen aan reïntegratie” legt Sam uit.


Time-out

Een time-outproject probeert vooral te voorkomen dat leerlingen de school definitief verlaten voor ze zijn afgestudeerd. Dat gebeurt op twee manieren. Enerzijds door de 'probleemleerling' tijdelijk uit de school te nemen, een time-outprogramma te laten doorlopen en te helpen reïntegreren in de school. Anderzijds door met de school aan een preventiebeleid te werken waardoor op termijn minder leerlingen met schooluitval bedreigd worden.
“Volgens wetenschappelijk onderzoek heeft time-out een positieve invloed op de relaties binnen het gezin. De binding met de school wordt sterker en leerlingen krijgen meer sociale vaardigheden, waardoor ze minder probleemgedrag stellen. Bovendien blijkt dat nogal wat jongeren na een time-out voor een andere richting kiezen waarin ze zich beter voelen” zegt Van de Putte.

“De time-outperiode betekent dus een rustperiode. Zowel de leerling, zijn gezin als de klas en de school krijgen een adempauze waarin met iedereen gewerkt wordt aan reïntegratie. Voor de leerling verhoogt dit gevoelig de kans om binnen het reguliere onderwijssysteem te blijven” verklaart Sam.

Volgens onderzoek ging meteen na de time-out 45 % van de jongeren nog naar dezelfde school, 56 % volgde dezelfde onderwijsrichting. Na zes maanden zat nog 21 % van de jongeren in dezelfde school en 50 % volgde dezelfde richting. “Eén op drie jongeren verbetert zijn houding ten opzichte van de school, de leraren en de medeleerlingen. Twee vijfde van de scholen ontwikkelt tijdens de time-outperiode een positieve houding tegenover de jongeren én dat vermindert het risico op sociale uitsluiting. Bovendien komen jongeren minder gemakkelijk in de criminaliteit terecht” zegt Van de Putte.

Time-outprojecten werken ook preventief. Scholen die samenwerken met een time-outproject, ontwikkelen een klimaat dat meer op leerlingen gericht is. Het aantal leerlingen dat dreigt af te haken, vermindert en in probleemsituaties kiezen scholen minder snel voor uitsluiting.
“We mogen jongeren het risico niet laten lopen om zonder diploma de middelbare schoolpoort uit te wandelen. Zelfs wanneer bepaalde leerlingen zich moeilijk aanpassen aan een schoolse context, moeten we alle mogelijkheden uitputten om dit recht te trekken” vindt Sam.
Volgens Van de Putte is het alvast weinig effectief gebleken en, ook lang niet meer van deze tijd, om leerlingen met blote knieën op de trede vooraan in de klas te laten zitten. Time-out wil een alternatief bieden aan jongeren die dreigen hun kansen op school te verkwanselen. Moeilijk gedrag is geen voldoende reden om een leerling die kansen volledig te ontzeggen. De school blijft een middel bij uitstek om zich aan te passen aan de normen van een samenleving.

“Time-out is dus niet op de trede vooraan, maar even op een bankje apart gaan zitten om na een degelijke begeleiding en met hernieuwde adem het spel verder mee te spelen” aldus Sam.


Het project “De Kaai”

Het project “De Kaai” wordt gedragen door een netoverschrijdend en intersectoraal samenwerkingsverband tussen Scholengemeenschap Salem, Scholengroep Dender GO!, Scholengemeenschap Denderland, het begeleidingshuis Ter Muren, de vrije CLB’s Aalst– Ninove, het CLB Dender, en tal van partners uit de regio Aalst – Ninove.

De financiering van het project loopt via subsidiëring vanuit de provincie Oost-Vlaanderen en de deelnemende scholengroepen. Met dit project zal men “zorgleerlingen” gedurende een periode van 4 weken opvangen (time-out) om hen nadien opnieuw te integreren in de school.

Gedurende deze periode wordt er aan deze zorgleerlingen in de voormiddag een individuele begeleiding en effectief schoolwerk aangeboden. In de namiddag voorziet het project in praktijkgericht vormingswerk.

Het project start nog in oktober 2008 en voorlopig is er een projectsubsidie voorzien voor een periode van 2 jaar.

Geen opmerkingen: