vrijdag 26 oktober 2007

Naar een sluitende aanpak voor spijbelen

Ondanks de inspanningen van de schoolbesturen en de politie is Aalst de spijbelstad bij uitstek. Volgens sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte moet de Stad Aalst bijkomende inspanningen leveren. “Het is belangrijk om te weten waarom leerlingen spijbelen” zegt Van de Putte. “Volgens mij ligt het niet aan de kwaliteit van de Aalsterse scholen, want die is zeer goed. Maar misschien moeten we op andere vlakken bijsturen? Aalst moet een ondersteunend onderwijsbeleid voeren” vindt Sam.

“Wanneer jongeren op school dreigen te ontsporen, moeten we hen weer op het juiste spoor brengen. Wie weet gaat het om een verkeerde studiekeuze of om problemen thuis? Maar eigenlijk moeten wij problemen aanpakken voor ze er zijn, vandaar moet Aalst, volgens Mechels voorbeeld, kiezen voor een kindvolgsysteem. Dan detecteren we de problemen nog vóór ze opduiken" zegt Van de Putte.

Een kindvolgsysteem moet toelaten om de schoolloopbaan van elk afzonderlijk kind permanent te volgen. Bedoeling is om schoolcarrières die dreigen te ontsporen op de rails te houden. De sleutel van het kindvolgsysteem ligt bij een betere uitwisseling tussen de stad en de scholen. Zo kan voor elke leerling een gepaste actie worden ondernomen. Typische knelpunten zijn bijvoorbeeld taal- en leerachterstand of spijbel- en antisociaal gedrag. Bedoeling is om op die manier schooluitval, definitieve uitsluiting en schoolshoppen tegen te gaan. "Met de gegevens uit het bevolkingsregister kunnen wij perfect nagaan welke kinderen naar school gaan. Hoe beter onze jeugd geschoold is, hoe meer kans ze later heeft op de arbeidsmarkt", legt Sam uit.

Bij sommige leerlingen lijken alle inspanningen van school, leraren en CLB echter niets uit te halen. De situatie escaleert, met als gevolg een breuk tussen school en leerling. Daarom pleit gemeenteraadslid Van de Putte voor de invoering van time-outprojecten. De leerling wordt tijdelijk uit school genomen om zowel school als leerling een adempauze te gunnen. Ondertussen werkt een welzijnsorganisatie met beide partijen aan reïntegratie.

“Een time-outproject probeert te voorkomen dat leerlingen de school definitief verlaten voor ze zijn afgestudeerd. Dat gebeurt op twee manieren. Enerzijds door de 'probleemleerling' tijdelijk uit de school te nemen, een time-outprogramma te laten doorlopen en te helpen reïntegreren in de school. Anderzijds door met de school aan een preventiebeleid te werken waardoor op termijn minder leerlingen met schooluitval bedreigd worden” aldus Sam.

Time-out heeft volgens een wetenschappelijke publicatie in 2005 van Prof. Vettenburg een positieve invloed op de relaties binnen het gezin. Ook de binding met de school wordt sterker en leerlingen krijgen meer sociale vaardigheden, waardoor ze minder probleemgedrag stellen. Bovendien blijkt dat nogal wat jongeren na een time-out voor een andere richting kiezen waarin ze zich beter voelen.

“We mogen jongeren het risico niet laten lopen om zonder diploma de middelbare schoolpoort uit te wandelen. Zelfs wanneer bepaalde leerlingen zich moeilijk aanpassen aan een schoolse context, moeten we alle mogelijkheden uitputten om dit recht te trekken. Hen de kans geven om de draad terug op te nemen. Hen een laatste reddingsboei toegooien” zegt raadslid Van de Putte.

Het is weinig effectief gebleken en ook lang niet meer van deze tijd om leerlingen met blote knieën op de trede vooraan in de klas te laten zitten. Time-out wil een alternatief bieden aan jongeren die dreigen hun kansen op school te verkwanselen. Moeilijk gedrag is geen voldoende reden om een leerling die kansen volledig te ontzeggen. De school blijft een middel bij uitstek om zich aan te passen aan de normen van een samenleving. Om te leren functioneren in een samenleving. Om er een plaats te vinden. Time-out is dus niet op de trede vooraan, maar even op een bankje apart gaan zitten om na een degelijke begeleiding en met hernieuwde adem het spel verder mee te spelen.

Geen opmerkingen: